Inhoud


Planning Inspectielijst

Techniek

Projecten binnen de stedelijke gebieden zijn vaak voorzien van een ondergrondse parkeergarage die een monolithisch afgewerkte betonvloer krijgt. Als het ontwerp eveneens voorziet in een tourniquet als toegang, dan is het verstandig om rekening te houden met een sparing onder de tourniquet om later de mogelijkheid te hebben om een gewichtsmeting toe te passen. Ook moet in deze fase duidelijkheid zijn over het aantal mantelbuizen ten behoeve van later aan te brengen voorzieningen.

1. Sparing
Nagegaan moet worden hoe diep de uitsparing moet worden in geval van een tourniquet met een motor aan de onderzijde en een optionele gewichtsmeting.

2. Riolering
Indien er (regen)water in de tourniquet kan komen, dan moet worden voorzien in een afvoer. In veel gevallen zal een regenwaterafvoer van het dak van de tourniquet in de vorm van een spuwer worden uitgevoerd, maar als dit een bezwaar is dan ook hier voorzien in een afvoer.

3. Mantelbuizen
Het aantal mantelbuizen loopt al snel op. In één van de stijlen van de tourniquet moeten buizen worden aangebracht voor de voeding van de motor en de verlichting, meestal in de kap. Op de plaats van de stijlen van de kooiconstructie van de tourniquet, zowel binnen als buiten, kunnen buizen worden aangebracht voor paslezers, een intercom, noodverlichtingsarmaturen, telefoon, detectieapparatuur, tijdregistratie enz. Niet alleen als voedingsleiding, maar vaak ook nog als een retourleiding om een doorschakeling naar bijvoorbeeld een balie mogelijk te maken. Indien voorzieningen niet op of aan de tourniquet komen, dan komt dit toch vaak in de directe omgeving van de tourniquet en zal hiervoor al in een vroeg stadium een plaats moeten worden gereserveerd.

4. Dakafwerking
Tourniquets staan in veel gevallen deels buiten en deels binnen. Het dak aan de buitenzijde moet waterdicht worden afgewerkt. In het geval dit dak zichtbaar is, bijvoorbeeld vanaf de hoger gelegen verdiepingen, dan moet aandacht worden geschonken aan een visuele afwerking. De afvoer van regenwater moet worden gegarandeerd. Als men heeft gekozen voor een spuwer, dan moet de plaats hiervan geen hinder opleveren voor passanten. Soms is ook de bovenkant van de tourniquet aan de binnenzijde zichtbaar, bijvoorbeeld bij vides. Ook hier moet aandacht zijn voor een passende visuele afwerking.

5. Vloerafwerking
Er zijn verschillende vloerbedekkingen mogelijk die echter hun eigen hoogtes kennen. Dat betekent dat de topvloer van de tourniquet in een zo laat mogelijk stadium moet worden aangebracht. In ieder geval pas nadat bekend is voor welke vloerafwerking is gekozen. Denk aan de toelevering van een matomranding door de fabrikant van de tourniquet.

6. Aansluiting op bestrating
Het kan zijn dat de fundering ruimer is gemaakt dan de tourniquet zelf. In dat geval moet de buitenrand van de fundering nader worden afgewerkt. Als de rand voldoende laag ligt, kan de bestrating worden doorgezet tot aan de tourniquet. Ligt de rand hoger, dan is een afwerking mogelijk met vloertegels of aluminium. Het vloerpeil van de tourniquet is gelijk aan het vloerpeil van de achterliggende hal. De bestrating ligt normaal gesproken 100 mm lager. De bestrating moet in dat geval iets worden ‘opgetrokken’ tot aan het vloerpeil. Betreft het een bestrating buiten de erfgrenzen, dan moet dit met de gemeente worden besproken.



Planning Inspectielijst