Inhoud


Financiën Organisatie

Regelgeving

Een van de belangrijkste zaken bij renovatie is dat er een asbestinventarisatie moet zijn uitgevoerd, naar aanleiding van het feit dat er voor de aanvraag van een omgevingsvergunning dit dient te zijn gebeurd. Daarmee hebben we gelijk een onderwerp dat al bij de start van een project een groot probleem zou kunnen zijn. Voor de volledigheid verwijzen wij u door naar het Controleplan 10.32.30 Asbestsanering.

1. Asbestsanering
De praktijk leert dat de meeste asbest-inventarisatiebureaus een inventarisatie uitvoeren en vervolgens een rapport opstellen waarbij veel wordt uitgesloten. Bijvoorbeeld omdat er destructief onderzoek moet worden gedaan en dat niet kan in een bewoonde woning. Terwijl we juist zouden willen weten of er voor start asbest aanwezig is, zeker wanneer bewoners tijdens de renovatie in de woning blijven. Als er al zichtbaar asbest is aangetroffen, dan houden we daar rekening mee door eerst een asbestsanering te plannen vooruitlopend op de renovatie. Vervolgens wordt de woning door een gecertificeerd laboratorium asbestvrij verklaard en gaat de bouwkundige aannemer beginnen met de sloop- en verbouw werkzaamheden. Indien hij tijdens zijn werkzaamheden opnieuw tegen verdacht materiaal stuit, dient er weer een onderzoek te worden gestart.
Het hele proces begint dus opnieuw en brengt ernstige vertraging met zich mee, en dus bouwtijdverlenging. Om die reden moet asbestinventarisatie plaatsvinden in een woning die leegkomt na verhuizing van de bewoner. De opdracht dient simpel te zijn: inventariseer asbest compleet, dus desnoods ook met destructief onderzoek. Laat het onderzoeksbureau een garantie afgeven. Pas dan weten we vooraf hoe de asbestsanering kan worden ingepland voor de renovatie. Het grootste risico is dat we de schade, na destructief onderzoek, tijdelijk moeten herstellen omdat de woning weer moet worden bewoond.
Als de bouwbegeleider weet dat deze weg niet is bewandeld, dan dient hij te overwegen om bij het beschikbaar komen van de eerste woning alsnog dat aanvullende destructief onderzoek voor te stellen.

2. Omgevingsvergunning
Wij hebben het eerder gehad over een proef(model)woning, om deze voor te trekken in het proces. Er moet een inschatting worden gemaakt van de reacties op deze proef(model)woning.
Als weinig inhoudelijke reacties worden verwacht, dan kan een omgevingsvergunning worden aangevraagd voor het gehele project. Is de uitkomst van het bewonersoverleg uiterst onzeker, met andere woorden er kunnen nog grote wijzigingen worden verwacht, dan kan worden overwogen voor de modelwoning een aparte omgevingsvergunning aan te vragen, vooruitlopend op de rest van het project.
Als de omgevingsvergunning beschikbaar is, dan is een van de eerste taken van de bouwbegeleider om te kijken of er ontheffingen gelden of dat er aanvullende eisen zijn gesteld. Tevens moet worden nagegaan of al deze zaken zijn verwerkt door de architect en mogelijk andere bouwteamleden. Tenslotte dienen de nadere voorwaarden, zoals het aanleveren van berekeningen en installatietekeningen in de bouwvergadering te worden besproken en vastgelegd.

3. Veiligheid, gezondheid en milieu
Net als bij nieuwbouw geldt ook voor renovatie dat men zich dient te houden aan de Arbowet, het Arbobesluit en de Arboregeling. Het bouwteam stelt een veiligheidscoördinator aan en start het V&G-dossier op; daarnaast laat zij door architect en constructeur een V&G-plan ontwerpfase opstellen. Indien de opdrachtgever de bouwkundige aannemer belast met de veiligheid tijdens de uitvoeringsfase, dan zal de aannemer een V&G-plan uitvoeringsfase opstellen en bijhouden/aanvullen gedurende de bouwperiode. Tevens zal hij een V&G-coördinator aanstellen die o.a. zorg draagt voor het juist toepassen en aanvullen van het V&G-dossier.
Een specifiek aandachtspunt zowel in de ontwerpfase als tijdens de uitvoeringsfase is het feit dat men in een bewoonde omgeving werkzaam is. Een bouwvakker die een helm draagt omdat er met een kraan wordt gewerkt is een normale zaak. Het V&G-plan moet inzicht geven in het gebruik van een kraan in bewoonde gebieden. Het kan dan niet zo zijn dat een geïnteresseerde bewoner zonder helm naast de bouwvakker staat.
Uiteraard gelden bij asbestsanering strikte veiligheidsvoorzieningen, waardoor er extra maatregelen nodig zijn indien in een bewoonde omgeving gesaneerd moet worden; veelal probeert men dit te vermijden.

4. Precario
Een aandachtspunt voor de aannemer is, of voor het gebruik van parkeerplaatsen en andere openbare ruimten, precario wordt geheven door de gemeente (of dat er toestemming nodig is).



Financiën Organisatie