1. Contractstukken
Adviseurs hebben vaak goede ervaringen met bepaalde fabricaten en systemen en zullen deze namen vaak in contractstukken gebruiken. Het staat de installateur vrij om een gelijkwaardig systeem aan te bieden. Het kan uit financieel oogpunt aantrekkelijk zijn om hiermee verder te gaan. Het is uiteindelijk aan de adviseur om te beslissen of wordt voldaan aan de gelijkwaardigheidsclausule.
2. Tekeningen
De tekeningencontrole, de regeltechnische omschrijving en de berekeningen zullen door de adviseur moeten worden begeleid. Dit moet onderdeel zijn van de opdracht aan het adviesbureau. Dit geldt ook voor de onderlinge coƶrdinatie van de verschillende installaties op het gebied van GBS.
3. Uitvoering
Begeleiding van de uitvoering is eveneens een taak van de adviseur. Hij is in deze fase ook het aanspreekpunt voor de installateur. Hij moet de vragen en problemen wel goed communiceren met de bouwdirectie om te vermijden dat er zich problemen voordoen bij het testen en opleveren, waarvan de opdrachtgever geen kennis heeft.
4. Oplevering
Al genoemd is het schrijven van een opleveringsprotocol. Het doel hiervan is uiteindelijk dat alle aspecten van het GBS getest worden voor de oplevering.
5. Instructie
Tijdens de oplevering is er geen tijd om een instructie te organiseren voor de beheerder. Dit moet direct voor of direct na de oplevering geschieden. Het is in een aantal gevallen aan te bevelen om de beheerder reeds een aantal weken voor de oplevering te betrekken bij besprekingen en bij de testfase. Hij krijgt daarmee al vroegtijdig inzicht in het gebruik van GBS.
6. Onderhoudsperiode
Een onderhoudsperiode van 12 maanden is niet ongebruikelijk bij de installaties. De reden hiervoor is dat installaties deze tijd nodig hebben om fijn afgesteld te worden. Als een project in de zomer wordt opgeleverd, dan zal de CV-installatie nog niet operationeel zijn. Misschien pas een half jaar na de oplevering zal deze voor het eerst in werking komen. Pas daarna kan men vaststellen of er klachten zijn en zo nodig het GBS in de praktijk testen. Bij oplevering in de winter geldt hetzelfde voor met name de koelinstallatie. Belangrijk is om het GBS gedurende deze periode onder te brengen bij de installateur die het systeem heeft aangelegd. Deze kan vanuit zijn vestiging inbellen in het project en op afstand problemen analyseren en maatregelen nemen.
7. Garantieperiode
Het komt voor dat de garantieperiode de onderhoudsperiode overstijgt. Omdat veel grote opdrachtgevers onderhoudscontracten hebben afgesloten met bedrijven die meerdere gebouwen beheren, is het lang niet altijd zo dat de installateur die de installatie heeft aangelegd, ook het onderhoud krijgt na het verstrijken van de onderhoudsperiode. Dit geeft per definitie problemen. De onderhoudsinstallateur heeft altijd vragen, problemen en opmerkingen over het werk van de aanleginstallateur. Om die reden dient de adviseur betrokken te worden in deze fase. Hij zal als een filter moeten werken tussen beide installatiebedrijven. De aanleginstallateur zal exact moeten aangeven hoe de onderhoudsinstallateur dient te handelen wil de garantie overeind blijven.