1. Meer- en minderwerk
Voor deze procedure dient een goede werkafspraak te worden omschreven in de bestekken, dan wel tijdens de eerste bouwvergaderingen van de diverse deelopdrachten. Te denken valt aan één formulier voor een totale historie van een meer- of minderwerk. Verder dient men afspraken te maken hoe men omgaat met verrekenbare hoeveelheden en hoe dan een ander wordt bijgehouden.
2. Stelposten
Voor het invullen van eventuele stelposten dient met de aannemer een goede afspraak gemaakt te worden. Zo moet tijdig een voorstel aanwezig zijn van de aannemer hoe zij denkt de stelpost in te vullen zowel qua materialisatie als qua prijs. De opdrachtgever dient voldoende tijd tot zijn beschikking te krijgen voor het beoordelen van het voorstel en het zoeken naar alternatieven. Voorkomen moet worden dat de opdrachtgever onder tijdsdruk geen afweging meer kan maken.
3. Termijnen
Het is van belang dat de opdrachtgever een aantal zaken vooraf vaststelt met betrekking tot de termijnbetalingen, zodat niet bij iedere beoordeling en accordering dezelfde vragen moeten worden gesteld en beantwoord. Het gaat hier om de verleggingsregeling omzetbelasting, het toepassen van een geblokkeerde rekening (G-rekening), het toepassen van een bankgarantie (en de hoogte hiervan) en het vaststellen van al of niet een onderhoudstermijn.